Garnnystanets flykt / The flight of the yarn


Hej, jag är lat!

När man stickar och vill ha garnet något mer lätthanterligt än ett nystan så kan man använda en nystmaskin för att få det hela lite mer kompakt men lat som jag är så orkade jag inte dra fram den (satt vid tv:n) så det fick bli en liten handnystad boll istället. Rent utseendemässigt så är det handnystade garnnystan man tänker på när man tänker garnkorg men tekniken har en negativ sida, de rullar! Nystanen rullar lätt iväg och helt plötsligt sitter man där med stickningen i händerna, med garnnystanet tre meter bort och kring minst tre stolsben, gärna flera varv!

Min favoritlösning på de flesta problem involverar: säkerhetsnålar, gummiband, tejp, lim, och/eller scrapbooking ringar. I detta fall blev det en scrapbooking ring, delvis på grund av att jag hade några i mitt virk-nystan och delvis för att jag köpte 24 stycken för någon månad sen.

Genom att sätta ringen en bit åt sidan av där garnet går när jag börjar har jag en spärr så att om det skulle rulla iväg så kan jag dra tillbaka det utan att behöva dra ut mer garn, vansinnigt praktiskt! Inte nog med att garnet inte löper iväg, jag kan även sätta fast nystanet där jag vill, i mina jeans till exempel (perfekt då man står och stickar/virkar).

Nä nu ska jag fortsätta att sticka så jag kommer mig någonvart med sockorna.


Hello, I am lazy!

When you knit and want to have your yarn in something more easy to handle than a skein, a ball might be the thing. As I am a bit lazy I did not use the ball winder (I was watching TV) and therefore I had to hand wind the ball. The round ball of yarn is the style you tend to think of when you hear the word yarn but beautiful as it might be, it has a big disadvantage; the ball rolls! You are sitting in your favourite spot knitting and suddenly the ball rolls down and ends up three metres away with yarn around at least three chairs, often several rounds around at least one of them!

My favourite solution to most of the problems I encounter involves: saftey-pins, elastics, tape, glue, and/or scrap-booking rings. This time I chose to use a scrap-booking ring (again) since I had one close by (and about 20 more since I bought 24 of them a month ago).

By placing the ring a bit on the side of where the yarn is to begin with, I can decide how much yarn that can unravel until I move the ring again, this is perfect if the ball flees and I want to pull it back towards me. If that was not enough, this ring also makes it possible for me to attach the ball to something else, jeans for example (perfect if you are standing and knitting).

Well, I will have to go now if I want to get somewhere with my socks.

No comments:

Post a Comment

En stickad krage / A knitted collar

Så mycket kod, det är kod överallt! Har kodat så mycket de senaste veckorna att jag knappt har haft tid att göra något annat. Problemet...