Sjalväv i 40/2

Sitter och väver och vet inte riktigt vad jag gör... Det är alltså såhär jag ser väven när jag väver, lite svårt att se om jag väver fel och vet inte alltid var jag är i mönstret. Men gör man såhär:


Så syns helt plötsligt mönstret bättre :D.  Vid tvivel så lutar jag mig för att se bättre helt enkelt (men lite omständigt).

Har haft lite problem med denna väv, bland annat lite skedfel... Fick även skeda om allt i lördags då jag upptäckte att den blev alldeles för tät med 3 tr i rör och gjorde om den till 2 tr i rör. Detta innebar att vävens bredd växte från 55cm till 76cm och inte mig emot!

Väven sitter i en Glimåkra 130cm  med kontramarsh på 10 skaft (men upptäckte under vävningen att jag kunde ha gjort den på 8... Typiskt...) och går som en dröm! Vävde idag 80-90 cm på 3-3½ timmar, har ingen klocka när jag väver så därför är tiden lite luddig. 3 trådar har gått av men det är av ren otur och varpen håller över förväntan! Då väven behöver släpljus så är vävning efter kl 15 bara att glömma, tänker göra tidig morgon i morgon och väva så långt jag hinner innan ljuset börjar svika (inga fikapauser här inte!)

Spinn-nyheter:
Drabbats av ull-brist och att spinna av lovikka (Easy i detta fall) är inte så inspirerande längre. Väntar på att ull-butiken ska öppna efter semestern så att tops kan inhandlas så i väntan på det är det mest vävning, lite stickning (orenburg växer sakta då den inte är prioriterad) och en jäkla massa knytning (knyter ett projekt), tror det är 300 knutar som ska knytas två ggr, så tråååkigt (men resultatet blir bra :P)!

No comments:

Post a Comment

En stickad krage / A knitted collar

Så mycket kod, det är kod överallt! Har kodat så mycket de senaste veckorna att jag knappt har haft tid att göra något annat. Problemet...