Min stora hemlighet

Jag har en hemsk liten hemlighet, en sak jag gillar men hållit hemlig länge! Nu är det dags att kliva ur garn-garderoben och säga "-Jag spinner och jag står för det!" Detta är första gången jag spinner på nästan två år (gud vad länge sedan!) och takterna sitter fortfarande i!


Har kommit över lite kashmir/silke-blandning att spinna av och detta är mitt först försök. Går väldigt lätt att spinna, håller tyvärr lite för hårt i ullen så den klumpar sig men det ska jag väl kunna lära mig av med...

Självklart blev jag då sugen på att spinna olika färger så som jag sett många ull-band (tops) vara färgade i, kikade runt på etsy och såg helt fantastiska färgställningar. Men jag vill ju spinna i färg NU och då får man hitta på ett nytt sätt. Funderade ett tag på att färga egen ull men kände mig tveksam, tänk om det filtar sig? Då råkar jag se något som kallas pencil roving, vansinnigt likt lovikka tycker jag! Efter att ha lokaliserat ett nystan (3 sekunder senare), ryckt av en bit och separerat det lite så kan jag börja experimentet.


Och det gick faktiskt riktigt bra! Så här blev resultatet:


Nu funderar jag på att blanda lovikka av olika färger för mina vidare experiment, det skulle kunna bli riktigt roliga garner och är ett bra substitut när den spinnbara ullen är slut eller man inte kan få tag i sådan.

 Så här såg det ut när jag spann, vackert väder och en katt som sov bredvid (hon spann inte denna gång :P).

 

No comments:

Post a Comment

En stickad krage / A knitted collar

Så mycket kod, det är kod överallt! Har kodat så mycket de senaste veckorna att jag knappt har haft tid att göra något annat. Problemet...