Fårfestivalen i Kil / The Sheep festival in Kil



Så jag besökte alltså fårfestivalen i Kil i lördags och det var något av en upplevelse.

Dagen började med en tidig bussresa in till Göteborg för att byta till tåget upp till Kil. Väl i Kil blev det lite problem för mig för jag hade faktiskt lite svårt att hitta från stationen men genom några lyckosamma gissningar så hittade jag till slut rätt. Om jag får önska så ska de nog försöka göra bättre skyltning från tågstationen, det var lite väl långt mellan björkrisen(?) med ulltottar för att se hur man skulle gå.


Visited the Sheep festival in Kil last Saturday and it was something of a treat.

The day started of with an early bustrip to Gothenburg where I jumped on the train to Kil. When I had arrived in the small town I encountered my first problem, I could not find where the festival was held! Through a few lucky guesses I actually found my way there but if I could wish for something the next year it would be a more road signs for those who arrive at the train station, it was not easy to see the birch twigs with the dyed pieces of wool that where supposed to guide us.


Det ovanligt låga inträdespriset låg på 20 kronor, jag tror inte att jag någonsin varit med om ett sådant inträdespris på över 15 år! Väl inne på festivalen så upptäckte jag snabbt att utställningen var något av en labyrint med små utställningar både här och där och det var lite svårt att hålla reda på var man varit tidigare men efter några timmar så blev det lättare att hitta. Festivalledningen hade varit vänliga nog att rita en liten karta över utställningsområdet för utan den hade det nog inte varit så lätt att hitta!

The unusual entry fee was 20 sek (about 2 euro / 3 USD), I do not think that I have seen that kind of entry fee the last 15 years! Inside the fair I quickly found out that the it was a labyrint, so many rooms and it was really hard to remember where I had been before but it became a bit easier after a few hours. The organisers had fortunately drawn a map of the fair because otherwise I think that many of us would have had a hard time to remember where we had been before.


 Ett vackert applikationsarbete med broderi som visar på att enkel formgivning kan bli den vackraste.

A beautiful embroidery with fabric that shows that a simple design sometimes is the most beautiful of them all.


Käpphästar i form av får. Hade jag varit yngre så skulle jag tiggt mina föräldrar om att få en sån, de är verkligen vackra.

A hobbyhorse with a sheep design. If I had been a child I would have pestered my parents to get me one of those, they really are beautiful.


No comments:

Post a Comment

En stickad krage / A knitted collar

Så mycket kod, det är kod överallt! Har kodat så mycket de senaste veckorna att jag knappt har haft tid att göra något annat. Problemet...