Räd i lagret / Stash-raid


Hittade ett trevligt litet mönster (French-sleeve Bolero) på Ravelry som jag ville göra men på grund av liten inkomst (hej student!) så blev jag tvungen att gå igenom mitt lilla lager och tur var väl det! Hittade fyra härvor Drops Lace som en lokal garnbutik sålde ut billigt efter att Garnstudios försäljningspolicy krossat dem totalt. Det handlar så klart om de återkommande kampanjerna som ställer till det för de små företagen. Om jag inte missminner mig så sade chefen något i stil med "Nu ska skiten ut!" och satte 50% på allt de hade från Garnstudio.


Mönstret är fint men det är på japanska, definitivt för litet för mig och garnet jag valde att använda är inte i samma tjocklek så det blev till att göra om det lite. Efter 15 minuter med papper och penna så gav jag upp och gjorde uträkningen i Excel istället, så mycket lättare och snabbare!


I found a cute pattern (French-sleeve Bolero) on Ravelry the other day but as my income is small (hello there student!) I had to go trough my stash instead of buying a similar yarn  and that was not a bad idea! Deep down in a bag I found four hanks of Drops Lace that a local yarn shop put on sale the other year after getting pissed off for the last time. As usual it is all about Drops/Garnstudios returning sales campaigns which makes it hard for small shops to get a steady income by sellin their yarn. If I recall it correctly the owner said something in the style of "I am getting rid of all this shit!" and put it all on sale for 50% of the original price.

The pattern is beautiful but in Japanese, too small, and made out of another kind of yarn so I had to adjust it a bit. After trying to calculate it with a pen and a piece of paper for 15 minutes I gave up and did it in Excel instead, so much faster and definitely much easier!

No comments:

Post a Comment

En stickad krage / A knitted collar

Så mycket kod, det är kod överallt! Har kodat så mycket de senaste veckorna att jag knappt har haft tid att göra något annat. Problemet...