Ärmtråd i spetsen


Ärmtråd isatt och nu fortsätter jag som inget hänt :). Stickade på litet mer sedan sist och innan jag visste ordet av hade maskantalet växt med över 100, det går fort när man kommer upp i denna storlek kan jag förtälja! "Tumtråden" (för ärmar) sattes in på varv 73 i spetsen Stor rund dug 31m från varvets början gjorde jag tumtråd med 40 maskor (som jag stickade över med garnet just efteråt, precis som tumtråden i lovikka-vantar), stickade tills 71 återstod, tumtråd med 40 maskor igen och stickade sedan vidare som vanligt. Ta gärna en tråd som går lätt att dra ut sedan, själv använde jag sytråd i rött (som mina markeringar) då den fanns till hands.

På ett nystan Kidsilk haze har jag nu hunnit 73,5 varv spetsstickning, det är ett förfärligt drygt garn (vilket är bra). Nu ska jag bara skarva på nästa nystan och sedan sätta fart igen, använder fortfarande minsta längden på rundstickskabeln och det går som en dans. Nu återstår bara att fundera på hur stor jag vill ha den, men med tanke på hur lång tid ett nystan tar (närmare en vecka) och hur sakta den nu kommer växa fram i diameter så har jag en stund på mig att klura på den saken...

No comments:

Post a Comment

En stickad krage / A knitted collar

Så mycket kod, det är kod överallt! Har kodat så mycket de senaste veckorna att jag knappt har haft tid att göra något annat. Problemet...