Billigt garn, bra sockar? / Cheap yarn, nice socks?

Besökte en liten garnbutik för några dagar sedan och köpte ett nystan Novita 7 Bröder Multiraita (randigt) för att sticka ett par sockar. Jag har sedan tidigare sett garnmärket ganska ofta det senaste året men inte riktigt varit intresserad av det då det säljs i billiga varuhus. Jag menar, hur bra kan ett garn som säljs där vara? Faktiskt ganska bra!

Tyvärr var jag lite stressad när jag besökte garnbutiken så jag antog att det var precis lika mycket garn i det randade garnet som i det enfärgade vilket det inte var! Den enfärgade versionen innehöll 150 g garn medan den randade bara har 100 g garn. Det är ingen större fara egentligen men i mitt fall blev det lite problematiskt. Jag har storlek 41 i skor och gillar hyfsad längd på mina skaft så jag har tvingats inse att jag måste köpa ett nystan till.

When to a small yarn shop the other day and bought a ball of Novita 7 Veljestä Multiraita (striped) to make a pair of socks. I have seen this yarn brand quite a bit the last year and because of the places they are sold I have not been too impressed. I mean, how good could a yarn they sell at a dollar store really be? It turns out quite good!

Being a bit stressed at the yarn shop, I thought that one ball of this yarn weighed as much as the single colour ones, 150 g, but it turns out it only weighs 100 g. Maybe not a biggie for most people but I have size 7½ feet and love to have a decent leg (to be honest, just a long cuff) so I have realised that I will have to get some more.

No comments:

Post a Comment

En stickad krage / A knitted collar

Så mycket kod, det är kod överallt! Har kodat så mycket de senaste veckorna att jag knappt har haft tid att göra något annat. Problemet...