120 mil bilfärd

Garn från vänster till höger: 100m reflexgarn från Vävkompaniet, Garnstudios Silke-Tweed och Du Store Alpakkas Tynn Alpakka (den är lite mer grön i verkligheten)

Efter att jag tittat in på Textilmuseet i Borås gick färden norrut igen.
På väg från Fristad insåg jag att det var dags att äta något, när jag under resan ätit mest på vägkrogar var det inte så frestande att ta första bästa men av en händelse såg jag en skylt med Vänga Café och Kvarn, alldeles för frestande för att motstå! Goda smörgåsar och underbara kakor, speciellt deras mjuka mazarinkaka som inspirerat mig att försöka baka en egen.

I Mariestad besökte jag museet för att se deras stickutställning som var förvånansvärt liten och inte alls så bra som jag hoppats. Några ordinära stickprover, några vantar, sockar, en vacker tröja (det enda som imponerade) och mössor samt två moderna stickböcker ( bl.a. Christofferssons senaste) I montern. Vad böckerna fyllde för funktion stängda placerade i montern kunde jag aldrig förstå, produktplacering eller???
Fylld av besvikelse bar färden vidare till Kampes i Ullervad där jag tröstköpte 5 nystan knallgul babyalpacka (det är inte så ofta man hittar knalliga gula garn så det gäller att passa på när man hittar sånt). Tittade en stund på deras fina filtar och tryckta halvlinne-handdukar men bestämde mig för att hålla i slantarna istället.

Första stoppet på andra dagen blev Växbo Lin där jag köpte tre linnehanddukar i otraditionella färger (även dessa är på avvägar så bilder kommer så småningom) och sedan Växbo kvarn för lunch men då jag anlände mer än en timme före de öppnade kändes det som att slänga bort tiden att vänta så det bar av igen.

No comments:

Post a Comment

En stickad krage / A knitted collar

Så mycket kod, det är kod överallt! Har kodat så mycket de senaste veckorna att jag knappt har haft tid att göra något annat. Problemet...