25 dagar senare




Har äntligen kommit hem från skolan för gott och njuter av lugnet, slippa surfa via trådlöst modem samt att kunna fota med en riktig kamera, som jag saknat den! Sista veckorna blev internet lite av en bristvara och jag tvingades prioritera andra saker än bloggen men nu sitter jag på bredband igen :D.

Satt tidigare i år och stickade på en tröja i alpacka med mönster från Rowan men då den tog slut blev det ganska akut att börja på ett nytt större projekt (sockor är just nu något jag stickar för att jag behöver, har några minuter över och lätt kan ha med sig) så jag beslöt mig för att ta fram ett garn jag köpt sist jag var till Skellefteå för att sticka en knytsjal jag hittade i boken Designstickat av Jytte Slente.

Garnet är ett kidmohair/silke från Permin som jag tidigare aldrig hört talas om och är i en ljus grön nyans som jag just nu är lite tveksam inför. Jag borde nog köpt svart istället... Om jag och färgen verkligen inte kommer överens får jag väl färga om den...

Innan skolan slutade fick jag en länk till ett mönster av en japansk klasskamrat på en Jinbei (pappret som ligger under stickboken jag bläddrade igenom), en typ av traditionell mer avslappnad sommarklädsel för gossar och män. Det enda som hindrar mig nu från att sy en åt mig själv är det faktum att alla mönster jag hittar är för barn! Innan mitt internet satte stopp hittade jag ett mönster för vuxna men det är som bortblåst och jag tvingas titta på mönster för kimono, yukata och jag vet inte allt för att hitta mått och storleksförhållanden. Får ta mig en funderare efter att jag strukit tyget till min sommarklänning (som jag förhoppningsvis ska hinna sy innan lunchen med kompisarna till veckan *håller tummarna för fint väder*).

No comments:

Post a Comment

En stickad krage / A knitted collar

Så mycket kod, det är kod överallt! Har kodat så mycket de senaste veckorna att jag knappt har haft tid att göra något annat. Problemet...