Hejsan i höstrusket

Har börjat virka så smått igen, det blir en avlång halsduk i rektangulär mormors-ruta. Detta är mitt "sjuk-projekt" att jobba på när jag inte mår så bra och därför ligger det vilande nu. Utgick från detta mönster men gjorde den lite längre så att den skulle bli bra som halsduk. Tyvärr blir den nog lite kort så jag får kanske spana efter någon av det yngre släktet som får äran att nöta på den :P.

När så temperaturen faller så börjar man genast fundera på ullstrumpor och döm av min förvåning då jag hittade en strumpa och nästan ett helt skaft, det var bara att skaffa lite mer garn och sticka foten så hade jag helt plötsligt ett par nya fina strumpor.

Strumpor är inte det enda man tänker på när kylan kommer, en mössa blev en väldigt aktuell fråga i helgen då jag började frysa om öronen. Men vad ska då en fd. bestämd möss-motståndare göra för sorts mössa som faktiskt går att använda utan att det känns konstigt, en randig toppluva med tofs inspirerad av Sven Nordqvists Nasse förstås! Första försöket genomförs för fullt i grå alpacka från Drops och ett par strumpstickor 2.75mm. Har gjort 9v 2-2-ribb i antracit och fortsätter med 6v mellangrå (6v antracit, 6 v mellangrå osv). Blir försöket (tillräckligt) lyckat kan det hända att jag gör en till fast i lite häftigare färger :D. Lade upp 144 (enligt basmönster på nätet) men det verkar bli lite slappt, inte så stor fara då jag inte tycker om tajta saker kring huvudet men till nästa lägger jag nog kanske bara upp 120...


No comments:

Post a Comment

En stickad krage / A knitted collar

Så mycket kod, det är kod överallt! Har kodat så mycket de senaste veckorna att jag knappt har haft tid att göra något annat. Problemet...