Nasses mössa klar


Såhär ser alltså mössan ut... Tyvärr har väderförhållandena varit dåliga idag så detta är fotat på sängen med min starka läslampa som fotolampa, det blev inte så bra som jag hoppats.

När mössan var färdigstickad så upptäckte jag att den var lite väl stor så jag tovade ihop den litet. Genom att använda lite oparfymerat schampo och en liten hink kokhett vatten gick det snabbt att få ihop den. Efter en lång väntan på att mössan skulle torka (det var hög luftfuktighet, hade den varit högre skulle fiskar simmat förbi på cykelvägen!).

Testade den i veckan och den fungerar fint att använda när man cyklar, tovningen gör att den blev tätare och att det drar ännu mindre kring öronen :D.


När jag då efter provanvändningen sitter på en extremt tråkig föreläsning så börjar jag självklart fundera på lite andra saker än just det som sägs och vips dyker en ny idé upp!

Jag började fundera på hur bra alpacka tovar och gjorde två provbitar som jag tovade på samma sätt som mössan (med schampo i badrummet :P). Efter lite beräkning så kunde jag skapa ett mönster som jag nu stickar (174 maskorsprojektet). Garnet är Garnstudio/Drops Alpacka som lämpligt nog har sänkt pris (från 38kr till 29kr/50g) fram till jul.

Det ska bli en hårt tovad tight väst, som en fleeceväst fast varmare och enormt mycket snyggare!

No comments:

Post a Comment

En stickad krage / A knitted collar

Så mycket kod, det är kod överallt! Har kodat så mycket de senaste veckorna att jag knappt har haft tid att göra något annat. Problemet...