Gjort glass / Made chocolate ice-cream



De senaste dagarna har mina inlägg varit lite sporadiska och här ser ni orsaken (pekar uppåt). Då jag för någon vecka sedan föll handlöst för Ben & Jerrys chokladglass insåg jag att om inget gjordes åt saken skulle mitt matkonto snabbt förminskas.
Vad gör en experimentell fattig student då, jo självklart letade jag reda på ett hyllat recept och sedan dammades familjens gamla glassmaskin av. Efter ett misslyckat försök med detta recept i glassmaskinen (ok, gjorde en lite större sats...) och lite mer läsande i receptet så kan jag med glädje berätta att glassmaskin inte är nödvändig för detta recept.
Det enda som jag inte hade hemma var majsmjöl (redning), flytande glukos (för att göra glassen krämig, annars stelnar sockerkristallerna och gör det till en isigare upplevelse) samt osötad kondenserad mjölk. Det var inte lätt att hitta den kondenserade mjölken, sötad är vanligast men letar man ihärdigt (och gärna på willys) så går även den att hitta.
Detta är en jättegod glass som är väldigt svår att misslyckas med (om du inte blandar ut majsmjölet för dåligt och får klumpar i smeten, vispa bara ordentligt när du häller ner majsmjölsblandningen i resten av smeten så kommer det gå bra).
Någon annan som tillverkar egen glass och i så fall vilken sort?
As you might have noticed my posts have been a bit sporadic and now you can see why (pointing on the pic). I have been making ice cream, chocolate ice cream with bits of brownies! A couple of weeks ago I fell in love with Ben & Jerrys ice cream but paying five Euro for 500 grams is not in my best interest, especially since I'm a poor student that also has to eat ordinary food once in a while...
It was quite hard to find some of the ingredients here in Sweden, for once corn starch is not a thing we us often (at least not in my family) but what that was even harder to find was evaporated milk. I went to one of the big towns and to their biggest grocery store and found nothing, but when I later went to a smaller store famous for low prices (somewhat low) I found some cans tucked away in a shelf and VERY dusty (but not old).


If you're thinking of making this ice cream DO IT! It's great and doesn't fail, unless you don't mix in the corn starch energetic enough and get lumps in the mix.
Do you make your own ice cream and what kind?

No comments:

Post a Comment

En stickad krage / A knitted collar

Så mycket kod, det är kod överallt! Har kodat så mycket de senaste veckorna att jag knappt har haft tid att göra något annat. Problemet...