Gammalt projekt och så ett nytt!

Förra sommaren bloggade jag om ett halsband jag gjorde, det funkade perfekt ända tills jag skulle använda det för då gick det sönder! Limmet som höll samman själva halsbandet med hylsorna där de skulle sitta släppte gång på gång vilket fick mig att förstå att en annan lösning krävdes.

Det skulle förstås blivit mycket vackrare om jag antingen fått hylsorna att sitta fast från början eller löst problemet på detta sätt från början men gjort är gjort! Virkade en bit luftmaskor på varje ände och satte dit en knapp och knapphål. På så sätt kan jag åtminstone använda halsbandet istället för att det ska ligga i delar i en låda.

För några veckor sedan besökte jag en lågprisbutik som sålde förpackningar med 350 små säkerhetsnålar för 10 kr st, jag såg direkt detta halsband, köpte en förpackning och satte igång. Genom att lägga spiraldelen mot halsen, den tjockare delen utåt och två pärlor mellan varje bit av delarna så blir det ett perfekt runt halsband (att lägga 3 pärlor mellan kanske inte skulle vara så illa det heller...).

Först tänkte jag sätta de gröna pärlorna mellan säkerhetsnålarna men då blev halsbandet till en spiral så efter femtioelva försök så övergav jag detta och kilade fast de gröna pärlorna med 4, av samma små guldiga pärlor jag trätt mellan säkerhetsnålarna (o/9 tror jag det var), på nålbiten så att de inte skjutsar fram och åter när man bär det.

Som det syns på bilden så har jag en del säkerhetsnålar över, tänkte kanske göra ett till fast med röda pärlor om jag får tid. Detta är som ett första försök och jag har inte lagt många kronor på testet, det syns på ändarna bak på halsbandet som är blå (starkaste tråden jag har hemma råkade vara en typ av björntråd som var blå).


För att avsluta detta inlägg så visar jag en bild på säv, en typ av halvgräs som finns längs kusten här (om man har tur!). Den som plockades är mellan 1,2-2,3meter lång och används till att väva mattor med (efter att den torkats och blötts upp igen). Denna är plockat väldigt sent (en månad för sent tyvärr) men för att testväva med ska det väl gå... Blev helt betagen i de vackra gröna nyanser man ser på säven nu.

Strax på väg att varpa till ny väv, en spetsväv (40/2 vitt ullgarn), som jag funderar på att sticka spets runt om efter inspiration i Handwoven men mer om detta senare :D

No comments:

Post a Comment

En stickad krage / A knitted collar

Så mycket kod, det är kod överallt! Har kodat så mycket de senaste veckorna att jag knappt har haft tid att göra något annat. Problemet...