Orenburgspets


Tjo flöjt!
Nu har dragit upp en väv idag och upptäckt ett ordentligt varpfel (skäms som en hund!) men efter lite jobb så var det löst :D. Det är i princip det jag gjort, det samt njutit av värmen som återkommit efter några dagars långkalling-användande...

Just nu läser jag Kvinnan i sjön samtidigt som jag stickar på min Orenburgsjal (2mm stickor och ett"20/2" ullgarn, men troligtvis lite tunnare), den trilskades lite i början men efter en del funderande så verkar den ha gett med sig. Mönstret blev bara fel när jag följde originalmönstret så det blev till att räkna litet och göra ett nytt försök. Det som syns nu ska strax övergå till ännu ett nytt spetsmönster och "hål-bården" ska fortsätta runt om hela mönstret (så att jag kan anpassa maskantalet till lämpligt mönster till mitten).

Koftan jag visade randningen på i föregående inlägg är nästan klar, bara några trådar att fästa så är allt klart men mer om det senare...

I morgon bär det av till stora staden för fika med vännerna och införskaffa lite saker som behövs. Bland annat måste jag köpa ett par sticknålar, 3mm, då jag hittade ett alldeles underbart litet mönster på en stor kofta i finska online-tidningen Ulla. Så efter lite detetkterande, en googleöversättning till engelska (den svenska blev helt obegriplig), lite hjälp från en bekant som behärskar det finska språket och en hel del fnissande åt felöversättningar så tror jag att jag kan ge mig i kast med det. Garnet är färdigt, mönstret är klart men stickorna fattas, gudars vad irriterande! Funderar starkt på att ta med mig ett garnnystan och mönstret så att jag så fort jag får tag i stickorna kan börja med uppläggningen, men det kanske skulle vara fräckt på vännerna som jag ska umgås med? Äh, jag tror jag gör så, det kan ju bli lite dötid innan och efter mötet så varför inte?

No comments:

Post a Comment

En stickad krage / A knitted collar

Så mycket kod, det är kod överallt! Har kodat så mycket de senaste veckorna att jag knappt har haft tid att göra något annat. Problemet...