Inte säga flaska

Solen skiner och då vattnet i staden jag besökte är förgiftat (inte så svårt att gissa vilken stad då...) så gäller det att ha med sig eget. Så där står man i stekheta staden, i klänning, och undrar var man ska ha flaskan med (då) fruset vatten då mobilen inte gillar så kraftiga temperaturväxlingar.

Vad göra? Jo man gör förstås ett fint justerbart flaskhandtag i läder!

Efter att på kvällen konsulterat en knopbok så köpte jag mig en läderrem på 1,25m längd (köpte 3m men använde 1,25m) och använde det behändiga ögonmåttet för att avgöra var jag skulle starta. Jag utgick från en trumpetstek som jag sedan flätade och fixade till så att början o slutet blev snyggare. När flätan var klar mätade jag upp så att båda ändarna blev lika långa, lade ena änden runt den andra läderänden och taglade samman så att en löpögla bildades och gjorde likadant med den andra änden på remmen som redan hade en ögla så att det bildades en ring mellan de två. När detta var klart så satte man bara flaskhalsen i öppningen och drog åt så att öglorna hamnade mittemot varandra (när de belastas lika så minskar risken för att man ska tappa flaskan).

Jag testade den på en vanlig 0.5 liters pet-flaska som man hittar överallt å det funkar jättebra, så länge flaskan har en liten krage så bör detta handtag funka. Köpte en fyrkantig läderrem som hade 1/3 tjocklek av handtaget jag ville ha, det kan vara bra att hålla detta i minnet... Tråden jag använt till att knyta så att läderöglor bildas är lintråd 35/2, knyppelgarn, som jag vaxat.

Den går fort att sno samman, jag gjorde denna (som är min första trumpetstek) på under 15 minuter när jag fikade med några kompisar på ett kondis. Handtaget är väldigt trevligt att hålla i och mycket mindre jobbigt än att hela tiden krampaktigt hålla i en flaska, för att inte tala om hur laid back och avslappnad man framstår då man håller i flaskan på detta sätt :D

No comments:

Post a Comment

En stickad krage / A knitted collar

Så mycket kod, det är kod överallt! Har kodat så mycket de senaste veckorna att jag knappt har haft tid att göra något annat. Problemet...