Utflykt till Sollefteå


Drog iväg på utflykt i går och hamnade av någon mystisk anledning på Textilarkivet i Sollefteå... De har nämligen en ganska ordentlig utställning om stickning nu i dagarna så självklart var jag tvungen att ta mig en titt!



Det var två stora rum med olika sorters stickade filtar i olika modeller och färger samt en del annat smått och gott i korridorerna mellan denna och de andra utställningarna. Men sanningen att säga var det inte direkt packat med folk när vi var där. Okej, det var onsdag och just efter lunch men fyra besökare (varav tre var jag och familjen) är lite fattigt.

För att öka medvetenheten om utställningen och kanske stilla nyfikenheten för de som inte kan åka till Textilarkivet så kommer här lite fler bilder.



















Detta är bara ett axplock ur bilderna jag tog av utställningen, mer detaljerade bilder finns (kanske) så är det något som ni vill titta närmare på så säg till ska jag se om jag har en närbild någonstans i gömmorna.


På genomresa genom museets butik råkade jag se detta (pekar uppåt). Blev lite frestad då jag längtar efter att få testa att spinna med slända men i ärlighetens namn såg sländan ut ganska dålig så jag avstod, 225-250kr är för dyrt för ett hekto ull och en dålig slända. Hade det däremot bara varit en slända och en relativt bra sådan  så hade jag inte tyckt att priset alls var dåligt. Sländan här på bilden var mest lik en blompinne med en krok och ett leksakshjul på det, bra som "kul grej" men inte så roligt om man faktiskt redan är intresserad och kan spinna...

Råkar man ha vägarna förbi Sollefteå så tycker jag att man absolut ska svänga förbi och ta en titt på deras Textilarkiv. Just nu bygger de om så den mest spännande delen av de ordinarie utställningarna är undanpackad men de har ett väldigt intressant arkiv över olika tyger till dräkterna i Västernorrland.

För sydligare läsare måste jag tipsa om att göra ett stopp här vid färden norrut vid VÄV14, gör ni inte det tror jag att ni kan komma att ångra er (och att det finns ett riktigt hyfsat lunchställe några hundra meter bort gör ju inte saken sämre)

No comments:

Post a Comment

En stickad krage / A knitted collar

Så mycket kod, det är kod överallt! Har kodat så mycket de senaste veckorna att jag knappt har haft tid att göra något annat. Problemet...