Förebygga spinnsår / To prevent spinning wounds





Jag har haft ett problem.
Som några kanske märkt har jag inte spunnit så mycket som jag gjorde i somras. Förutom att skolan tagit upp en helt del tid så har spånaden även bromsats upp av såren jag fått på höger pekfinger. När jag spann i påskas så fick jag ett sår som tog evigheter att läka och det fick mig att fundera! Antingen skulle det medför att de tunna garnernas och de höga hastigheternas tid var förbi eller så var jag tvungen att hitta på en lösning.
Tidigare har jag förtejpat med leukosilk men trycket fördelades inte tillräckligt så efter några dagar fick jag problem igen men så kom svaret: Jag gör förstås en läderring! Efter en hel del experimeterande blev kom denna till världen. Den är vinklad och med dubbelt läder vid belastningsytan så nu kan jag äntligen spinna igen och förutom det har min rädsla för Gotlandsull försvunnit (den var värst). Nu spinner jag för fullt och håller på med 4 hg Gotland, bilder kommer snart.

I have had a problem.
As some of you might have noticed I haven't been spinning as much as I used to last summer. Attending school have taken some valuable spinning-time but the biggest problem have been the spinning wounds that I got on my right index finger. When I was spinning this Easter I got a wound that took ages to heal and it got me thinking! Either the thin yarns and fast spinning times was over or I had to find a solution.
Earlier I have been pre-plastering with leukosilk but the pressure did not spread so after a few days of spinning I would get a wound anyway but then I got the answer: I needed to make a leather ring! After experimenting with a few design I made this one. It's a bit conical and has double leather where the pressure is highest so finally can I spin again. This has also made my fear for Gotland wool disappear. Now I'm spinning again and making yarn of 4 hecto (400g) Gotland, pictures will be posted soon.

No comments:

Post a Comment

En stickad krage / A knitted collar

Så mycket kod, det är kod överallt! Har kodat så mycket de senaste veckorna att jag knappt har haft tid att göra något annat. Problemet...