Skarvar garn / Joining yarn




 Eftersom jag har varit förkyld har jag haft en del tid över till att sticka (förutom när jag varit utslagen) och därför har den fruktade dagen kommit närmare för varje dag. Det skulle ändå hänt förr eller senare, skarvningen mellan två nystan.

Jag vet att det inte är en så stor sak men jag ogillar verkligen att skarva garn av kid-silk mix. Jag vill inte tova ihop ändarna och att halvera garntjockleken för att lägga omlott funkar inte. För att lösa detta problem tog jag och gjorde en ögla (ett U helt enkelt) av ena trådändan, stack igenom det andra garnet och gjorde ett spegelvänt u av det. Efter att det var gjort var det bara att fortsätta sticka, det blev lite tjockt där jag skarvade men jag tvivlar på att så många kommer lägga märke till det.

Since I've had a cold I have had a lot of time to knit (when I have not been resting) and therefore the dreaded day came closer for every stitch. It was bound to happen sooner or later, the joining of a new skein.

I know that it's no big deal but I really hate those when I knit with a kid-silk mix. I don't want to felt them together and splitting them in half and wrapping them around each other just doesn't work. I took one of the yarn ends and made a loop of it and put the other end trough the yarn loop and made a reverse loop with the second yarn end. After that I just continued knitting, it got a bit thicker where I joined the yarn but I doubt that anyone will notice it.

No comments:

Post a Comment

En stickad krage / A knitted collar

Så mycket kod, det är kod överallt! Har kodat så mycket de senaste veckorna att jag knappt har haft tid att göra något annat. Problemet...